söndag 29 mars 2009

5. Val i lokal

Besökte några vallokaler under dagen. Glada tanter i slöja som ville pracka på mig AKP-röstsedlar i en skola Tophane. Män i finkostymer och familjer på röstutflykt i Tarlabaşı. Drack te och försökte prata med folk, men dom enda som kunde engelska var valförätttarna.

Baris och jag firade turkiska demokratin på en fiskrestaurang i Beşiktaş, och så storhandlade vi piratkopierade DVD-filmer. Kollade in
valvakan på TV. CHP (Atatürks republikanska parti) har gått starkt framåt i Istanbul. Men det blir ändå sittande AKP som tar hem segern i Istanbul med 44 % mot CHP:s 38 % (resultat från tolvsnåret, inte definitivt). Största överraskingen: CHP ser ut att vinna en knapp seger i min stadsdel Beyoğlu med några ynka procentenheter enligt senaste resultaten. Och frågan ni naturligtvis ställer er nu: Vad heter då Beyoğlus nya stadsdelsborgmästare (om CHP vinner)?
Mustafa Dolu. Så det så.

Det kanske bästa med dagens lokalval är att att alla barer är stängda. Vilket inkluderar barerna på min gata. Vilket betyder att jag kommer sova som en liten bäbis inatt. Iye Geceler.
Handskriver lapp på en bar i Beşiktaş:
Ingen sprit idag. Gå och rösta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar